Organizácia a priebeh výletov a výprav
Mnohí si poviete, prečo? Keď aj tak počas výletu plán nedodržíme..
Prečo to má význam?
Detailné naplánovanie je veľmi dôležité pri neskorších stavoch núdze alebo nepredvídaných udalostiach. Pod nepredvídanou udalosťou chápte všetky situácie, ktoré sa stanú počas cesty alebo vzniknú nepredvídane. Meškanie spojov, zavreté kempy alebo ubytovne, mýto pri vstupe do miest, na mosty, do parkov..
Preventívne si robte poznámky z ciest, čo ste potrebovali a nemali, čo vám nebolo potrebné v daných podmienkach a čo ste mohli zorganizovať lepšie. Pri dôslednom plánovaní sa vaše neúspechy minimalizujú a nadobudnete cenné skúsenosti.
Keď ste sa už rozhodli pustiť sa niekde do neznámych končín, na tzv., vašu expedíciu alebo výpravu. Tato časť je venovaná plánovaniu a príprave obšírnejšej expedícii.
Viac dní, viac ľudí, viac aktivít.
Čo vlastne treba urobiť aby bola vaša výprava úspešná? Je toho tiež hodne ale ste tím a tak to musí aj ostať. Tím je celok, partia, ktorá si navzájom pomáha a zloženie ľudí, kde má každý niečo na starosti, či už navigáciu, stravovanie, vybavenie alebo jazyky.
Pre plánovanie je najdôležitejšie stretnutie tímu ako členov expedície a ujasnenie si cieľa. Zváženie rizík a schopností členov tímu.
Potom si položte tieto otázky:
- Kam chceme ísť?
- Čo tam idete robiť?
- Ako dlho tam chceme byt?
- Koľko nás tam ide?
- Aké vysoké financie bude treba?
- Aké špeciálne vybavenie musíme mať zo sebou?
Ďalej si v prvom rade uvedomte, že pracujete ako tím, a tak sa k tej zodpovednosti treba aj stavať. Pretože nikto vašu robotu neurobí snažte sa ju vykonať čo najlepšie a najkvalitnejšie. Uvedomte si, že to, čo vypracujete vy je pre celu skupinu dôležitá vec. Tak ako niekto iný vypracuje svoju úlohu, ktorá je užitočná vám.
V tíme sa treba stretávať častejšie k termínu vášho odchodu, čím viac budete medzi sebou komunikovať tým kvalitnejšie sa budete poznať a kvalitnejšia bude vaša spolupráca.
Plánovanie
Plánovanie akcie sa skladá z viacerých fáz a činností, tie zahrňujú fázy príprav. Ide o činnosť, kde zoskupujete informácie o miestach vášho záujmu, ceste, štátoch... začína sa niekedy približne pol roka pred termínom výpravy. Toto platí pre náročné výpravy. Zisťovanie klimatických podmienok počas vášho pobytu a rôzne iné potrebné informácie. Pomôže, keď si zhrnuté informácie vytlačíte a spoznámkujete. Netreba si tieto poznámky potom zabudnúť zobrať na cestu so sebou.
Predpríprava
- Určenie si miesta, času a členov expedície
- Preventívne zháňanie informácii o mieste a ceste
- Zháňanie vybavenia, turistických sprievodcov, máp
Príprava
- Plánovanie cesty a organizácia expedície
- Príprava informácií o mieste
- Študovanie máp
- Fotografická dokumentácia z internetu
- Časovanie trás a cesty
- Balenie
Expedícia samotná
Vyhodnotenie
- Finančné
- materiálne
- Časové
- Celkové
Komunikácia v tíme a medzi sebou
Na komunikáciu nie len v neprehľadnom teréne ale aj počas cesty autami dobre poslúžia vysielačky s širokým dosahom, najlepšie je zohnať si najmenej s 5 km dosahom. Komunikácia v tíme pred cestou je dokonca ešte dôležitejšia. Aspoň budete medzi sebou vedieť, čo do členov môžete očakávať.
Navigácia
Pre navigáciu sa používajú mapy a po novom GPS (Globálny pozičný systém). Práca s kompasom a mapou, druhy azimutov, geografický reliéf..
Terén
Pri lepších znalostiach máp a mapových značiek, bude vaša orientácia v teréne kvalitnejšia. Budete vedieť sa vyhnúť mnohým prekážkam a ušetríte si tým aj kopu času a práce.
Faktor x
Toto je faktor, ktorý som nazval X, pretože zahrňuje všetky nepredvídateľné situácie počas cesty. Od časového sklzu, cez meškanie spojov, trajektov, zápchy v mestách. otváracie hodiny navštívených múzeí, či iné vopred nepredvídateľné situácie. treba jednoznačne rátať aj s týmto faktorom.
Dávnejšie som cestoval do Londýna, vo francúzskom prístave, Dunkerque, sme nestihli trajekt, lebo vedúci zájazdu zle načasoval príchod do prístavu. Museli sme čakať osem hodín na ďalší spoj.
Časová rezerva
Časová rezerva je v podstate len počítanie s nepredvídateľnými časovými tiesňami, alebo nadbytkami. Môže sa stať, že sa na miesto určenia dostanete skôr alebo o niečo neskoršie od zhotoveného plánu.
Vždy treba dôkladne zvážiť dobu a trvanie expedície a vaša pozornosť by sa mala sústrediť na tieto otázky:
o Kedy odchádzate? Načasovať kvôli trajektom a inej doprave
o Ako dlho trvá cesta?
o Kde sa počas cesty dá prespať, nakúpiť?
o Čo sa dá po ceste vidieť?
o Kedy sa budete vracať?
o Máte príslušnú mieru bezpečnosti pri drobných nehodách?
Informácie o mieste a krajine
V prípravnej etape som spomínal riešenie geografického reliéfu krajiny. Pred výletom, či expedíciou je vždy nevyhnutné zohnať si sprievodcov pre turistov a dostupné mapy daných oblastí, kam sa chystáte. Pomôže vám to zefektívniť výber miesta, priblíži vám to miestne pomery, klímu oblasti, život ľudí, sociálne pomery, a všetky ostatné pre vás dôležité informácie, ktoré sa dajú využiť. Pri krajinách s chudobnejšou ekonomikou, je sociálna situácia horšia. Človek s drahým batohom alebo oblečením môže vzbudiť nechcenú pozornosť. Kriminalita v takých miestach je vyššia ako inde a môže to spôsobiť mnoho komplikácií..Všeobecne platí, informácií nikdy nie je dosť.
Pri mapách treba zistiť niektoré dôležité veci:
o do akej miery je terén schodný autom, či pešo.
o Kde sú na trase zdroje pitnej vody a paliva, obchody s jedlom, nemocnice.
o Akú náhradnú trasu si môžete zvoliť pre prípad zlyhania prvotného plánu.
o Aké pomôcky k navigácii budete mať.
o Kde sa nachádzajú miestne autobusové stanice, železnice, či iné stanice dopravných prostriedkov.
o Ako sú značené turistické chodníky.
Značky na mapách
Obyčajne používame mapy našej výroby. Tie prekresľuje z leteckých snímok alebo satelitných záberov Vojenský kartografický Ústav v Harmanci (VKÚ), používajú turistom dobre známe značky. Tie sa nachádzajú na mape v samostatnom rámiku ako legenda mapy. Pri kúpe máp vydaných v inom štáte sa môže stať, že značka sa zmení úplne alebo len nájdete jej obmenu. Inak sa značky na mapách moc nelíšia. V medzinárodnom meradle sú takmer rovnaké. Dobré je si ich osvojiť a prečítať aj legendu. Môžete tam nájsť zaujímavé informácie.
V súčasnosti sú dostupné aj ortofotomapy, alebo letecké snímky. Tie vám pomôžu lepšie ako obyčajná mapa, pretože vám terén ukážu, taký aký je v skutočnosti. Dobré je vedieť v menej dostupných oblastiach, kde sa nachádza miestne obyvateľstvo. Dávajte si len pozor na rok zhotovenia snímky, terén alebo sídla sa časom menia.
Klíma danej oblasti
Keďže sa chystáte niekam, kde to samozrejme nepoznáte treba si zistiť a overiť informácie o klimatických pomeroch oblasti, ktorú sa chystáte navštíviť. Aby vás neprekvapili dažde, sneh, alebo iné klimatické zmeny.
Vždy je dobré sledovať poveternostné predpovede danej oblasti minimálne mesiac pred odchodom. Treba vedieť aké počasie bolo na mieste vášho určenia minulý rok v čase, kedy sa tam chystáte vy.
Informácie o krajine
O krajine či už známej, alebo neznámej by ste mali vedieť čo najviac. Uvedomte si jedno: v tej krajine budete musieť prežiť daný čas.
Nikdy nie je na škodu vedieť informácie navyše. Dovolím si tvrdiť, že vám to môže zachrániť expedíciu.
Témami vášho štúdia by mohlo byť:
o Zvieratá, plazy a ich správanie
o Nebezpečný hmyz
o Jedlé a jedovaté rastliny
o Stromy a kry
o Geografické zaujímavosti
o Vodné zdroje
o Choroby, očkovania a príznaky ochorení
Ohlásenie cesty
Pred odchodom aj príchodom je dobrým zvykom informovať osobu, ktorá sa expedície nezúčastní o pláne a trase cesty, časovom rozmedzí a všetkých ostatných náležitostiach.
Priebežné hlásenie počas trasy sa tiež berie ako poistka. Bývava zvykom, že sa ľudia, čo idú do neznámych končín dohodnú s niekým
POZNÁMKA: Nezabudnite oznámiť príslušným úradom, správam alebo službám, o vašom pohybe a pobyte v území vášho cieľa.
Pár užitočných rád, pred vstupom do cudziny
Keď prídete do cudzej krajiny, či cestovať alebo pracovať, nezaškodí vám mať informácie navyše. V zahraničí je dosť dobre vyvinutá sieť informačných stredísk, kde dostanete nadmieru informácií, mapy a rôzne suveníry. Samozrejme, že skoro všetko je zadarmo, odporúčam si zohnať aj cestovný poriadok hromadnej dopravy, vlakov, mapu metra, mapu mesta s ulicami a atrakciami, do týchto máp je výhodné si robiť poznámky, kresliť dôležité miesta a mať ich pri akejkoľvek príležitosti pri sebe.
Miesta vašej pozornosti tiež majú nejaké informačné letáky, oplatí sa v takom infocentre po nich poobzerať. Informácie navyše nikdy neuškodia., odporúčam kúpiť viac cestovných lístkov prenosných na hromadnú dopravu, vlaky, či metro aby ste sa vyvarovali prípadnému zmeškaniu spoja a čakaniu na ďalší. Vo väčších mestách sa po zotmení pohybujte po najrušnejších uliciach alebo sa chyťte nejakej skupinky smerujúcej vašim smerom. Doklady, ako je pas noste na inom mieste ako ostatné doklady, pretože pas je vašim občianskym preukazom v cudzine. Peniaze tak isto. Osvedčený spôsob je nosenie v opasku, ktorý má neviditeľné vrecko z vnútornej strany. Je to vlastne poistka na veľmi frekventovaných miestach prepchatých zlodejmi.
Pri návšteve nejakého chráneného územia alebo národného parku, určite neobíďte informačné stredisko, tak ako v mestách sú veľmi dobre informované o aktivitách, atrakciách a iných činnostiach, ktoré sa v parku samotnom ale aj v okolí dejú. Pýtajte sa hlavne na lacné ubytovanie, pravidlá správania a v parku, značenie turistických chodníkov, dostupnosť horských chát, horskú záchrannú službu, rangerov a iné užitočné informácie. V takýchto centrách je zvykom, nechať kontakt na zodpovednú osobu skupiny, oznámiť trasu a časy pohybu, zohnať si mapu oblasti a všetky dostupné informácie o parku. Pokojne sa pýtajte aj na banálne otázky, tam je zvykom odpovedať na všetko, pretože turisti samo o sebe nevedia o parku a jeho atrakciách nič.
Stalo sa mi, v Španielsku, že na jednu otázku som dostal viac odpovedí a mohol som si cestu naplánovať v rôznych variantách. Keď som odbočil z trasy, našiel som miesta, kam ľudia vôbec nechodia a mal som pocit, že sa tam zastavil čas.